ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر برگزاری هیات نوجوانان محله احمدآباد مشهد در شب عاشورای حسینی اوج گرما در مشهد | هتل‌های مشهد موظف به استفاده از ژنراتور اختصاصی شدند
سرخط خبرها

بازار شیرخشک در آرامش نسبی | سهمیه شیرخشک خراسان رضوی افزایش یافت

  • کد خبر: ۱۹۴۷۹۲
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
بازار شیرخشک در آرامش نسبی | سهمیه شیرخشک خراسان رضوی افزایش یافت
رئیس اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آبان نسبت به مهر ماه ۱۵ درصد افزایش یافته است و قطعا در آذرماه افزایش ۱۰ درصدی خواهیم داشت.  

به گزارش شهرآرانیوز، داستان پرحاشیه شیرخشک و دغدغه مادران برای نوزادانشان از یک طرف، و قاچاق این کالا و سربرآوردن شیرخشک از سوی مرز‌ها از سوی دیگر باعث شد تا شیرخشک به یک معضل اساسی در کشور تبدیل شود.

«کمبود ۳۰ درصدی شیرخشک در مشهد»، «نیاز مشهد به شیرخشک؛ آمار نداریم»، «دریافت شیرخشک در مشهد فقط با کد ملی» و «ضدونقیض‌ها از سقف توزیع شیرخشک در مشهد» بخشی از مطالبی است که در شهرآرا منتشر کردیم تا روایتگر آشفته‌بازار این محصول در شهر باشیم.

خبر تازه هم در این‌باره این است که پیگیری رسانه‌ها و مسئولان استانی تا حدودی به نتیجه رسیده و سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آبان ماه نسبت به مهر ماه ۱۵ درصد افزایش یافته و آرامش نسبی به بازار برگشته است.

رئیس اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هم در گفتگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا بر افزایش سهمیه این شهر مهر تأیید زد و گفت: با توجه به اینکه مشهد شهری زائرپذیر است و شمار بالایی اتباع نیز در آن ساکن هستند، برای تخصیص بیشتر شیرخشک مکاتباتی انجام شده و در ماه‌های آینده نیز میزان سهمیه شیرخشک افزایش خواهد یافت.

جواد دانایی با بیان اینکه سهمیه آبان ماه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به ماه مهر ۱۵ درصد افزایش داشته است خاطرنشان کرد: بی‌تردید در آذر ماه سهمیه بیشتری را جذب خواهیم کرد.

از او خواستیم آمار توزیع شیرخشک در مهر و آبان امسال را در مشهد به تفکیک اعلام کند و او با بیان اینکه آمار مشهد را نداریم، خاطرنشان کرد: در مهر ماه ۳۶۰ هزار قوطی شیرخشک در استان توزیع شده که این رقم در آبان ماه ۱۵ درصد افزایش داشته است.  

به عبارتی می‌توان گفت که ۴۱۴ هزار قوطی شیرخشک در آبان ماه در شهر‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد توزیع شده است.

افزایش ۱۰ درصدی در آذر

دانایی این را هم گفت که پیش‌بینی می‌کنیم در آذرماه ۱۰ درصد بیشتر شیرخشک به شهر‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تخصیص یابد.

البته این گفته‌های دانایی در حالی است که بیستم آبان ماه امسال پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبری به نقل از علی روحبخش، سرپرست معاونت غذا و داروی این دانشگاه منتشر کرد که بر اساس آن حدود ۹۰۰ هزار قوطی شیرخشک در ماه‌های مهر و آبان به خراسان‌رضوی تخصیص یافته است. در مهر ماه امسال ۴۰۱ هزار و ۴۴۸ قوطی شیرخشک به استان تخصیص یافت که از این میزان ۸۸ درصد جذب شده و در آبان ماه نیز ۴۶۱ هزار و ۴۷۰ قوطی شیرخشک تخصیص یافته که تاکنون ۲۳ درصد جذب شده است.

رئیس اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه نحوه تخصیص شیرخشک‌ها  به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی به میزان جمعیت زیر دو سال هر شهر در خراسان رضوی تعیین می‌شود اظهار کرد: در توزیع شیرخشک تفاوتی بین داروخانه‌های دولتی و خصوصی نیست و اگر داروخانه دولتی، در ثبت کد ملی نوزادان کوتاهی کند سهمیه آن هم قطع می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم نظارت در بازار شیرخشک افزود: پس از حذف ۴۰۰ داروخانه‌ای که در طرح نظارت بر توزیع شیرخشک به دلیل ثبت نکردن کدملی نوزادان در سامانه تیتک حذف شده بودند، درصد ثبت کدملی‌ها در سامانه افزایش یافته است.  

دانایی درباره وضعیت فعلی موجودی شیرخشک در داروخانه‌های استان تصریح کرد: وضعیت دسترسی شیرخشک در داروخانه‌ها نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده و بازخورد‌هایی که از مردم و داروخانه‌ها دریافت می‌کنیم، گواه این مدعاست.

کاهش شکایت‌های مردمی

او ادامه داد: در زمان کمبود شیرخشک روزانه ۲۰۰ تماس تلفنی شکایت به معاونت غذا و دارو صورت می‌گرفت در حالی که بعد از تمهیدات اندیشیده شده و ثبت کدملی و توزیع هدفمند به مصرف‌کننده واقعی، میزان این تماس‌ها  به ۲۰ مورد در روز کاهش یافته است.

به گفته دانایی، اکنون پراکندگی توزیع و دسترسی شهروندان به شیرخشک مطلوب است البته این به معنای تحقق وضعیت ایده‌آل نیست؛ تا امروز ۹۰ درصد شیرخشک تخصیص یافته به استان خراسان رضوی را جذب کرده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->